Skator och sparvar

Ett samarbete med Luleås Balkandansare uppfört på Hägnan, Gammelstad, vid Spelmansstämman i juni 2010.

"Danstraditioner från olika länder och olika kulturer - hur olika är de egentligen?

Här har vi sökt likheterna i musiken, rytmen och dansstegen.

Från Gällivare-Malmberget: Gellmalaget!
Från Luleå Hembygdsgille: Balkandansarna!

Så lät det när vi äntrade scenen på Hägnan under spelmansstämman i Gammelstad.

Eftersom Gellma och Balkan gärna samarbetar föll det sig naturligt att försöka göra ett program där vi ville visa att danserna egentligen inte var så olika, att de ofta har gemensamt ursprung och det sedan bara är tolkningar och detaljer som sätter särprägeln. Gellma i färgrika folkliga dräkter, Balkan i svartvita "scenkläder" - och namnet var givet. Föreställningen fick heta "Skator och Sparvar".

Grupperna tränade var för sig under våren, samtidigt som vi försökte väva ihop ett programd är danserna avlöste varandra - gled ihop - på lämpligt sätt. Provade och ändrade, och provade och ändrade - förstås. Träffades för gemensam träningsdag den 5 juni i Luleå. Filmade och ändrade. Bestämde.

Genrepade i Gillestugan dagen före framträdandet... "-det verkar fungera!" Sen var det bara att köra. Efter alla regnskurar sopade vi scenen torr (nåja) och satte igång.

I den första delen tråcklar vi med fötterna. Vi tråcklar framför eller bakom, somt är likt och somt är olikt i en Engelska från Sörbyn och en Hasapikos från Grekland."

Gellma startar på sjömansvis; Jim dansar engelska steg (tråcklar bakom) mot publiken och i kedjan får han sällskap av tvenne damer.

Balkans herrar fortsätter med "Eivors hasapikos" där man tråcklar framför, först ensamma, sen tillsammans med Balkandamerna.

"I den andra delen dansar vi schottis: Ett par schottisar från Luleåtrakten, en variant från Norge och en Rumänsk Klezmer, det ser egentligen ganska lika ut." Ett Gellmapar dansar Hildas schottis, några damer fyller på till en suverän uppställning av Åtteparsdans, där enda kavaljeren dansar kedjan åt andra hållet - så fiffigt!!

När detta är slut stannar Gellma mitt på scenen, och blir omringade av Balkan i en Bulgarvariant - schottissteg - till häftig klezmermusik. Lite hotfullt till en början, men på slutet får Gellma dansa med. Symboliskt så det förslår.

"Så en variant av den tusenåriga, allra första dansen; pilgrimsdans, långdans, den lätta dansen... kärt barn har många namn. Här blir det en folklig variant från Albanien och två versioner av den senare utvecklingen av dansen - nämligen foxtrot." Då dansar Balkan Tre Hapši till romsk musik i slinger över scenen, varpå Christer dansar 40-talsfoxtrot med Lovisa, varefter Sten dansar dansbandsfoxtrot med en dam ur publiken.

"Vi vill avsluta med en lugn Tsamikos från Grekland, i samarbete med en fin svensk folklig menuett." Tsamikos, ursprungligen en vild och aggressiv dans som numera framförs lugnt och värdigt går i långsam tretakt. Till denna musik dansar Balkan en "folklig menuett" på grekiskt vis och till grekisk musik, varpå Gellma övertar menuetten på svenskt vis och med Kalle Lagerqvists musik. Och avslutningen sker förstås i sann "förbrödring", alla dansar samtidigt på scenen, Balkan med Tsamiketten och Gellma med en slängpolska.

"Från Gällivare-Malmberget: Gellmalaget!
Från Luleå Hembygdsgille: Balkandansarna!"

Tack och bock.

- - - - - - - -
Publiken satt kvar. Det började ösregna nånstans mitt i, men de tappraste åskådarna, de som satt där när vi började, de satt kvar. Alltid något.

Och detta var så kul för oss dansare, så givande, att vi på stående fot bestämde oss för att upprepa programmet under Folkkulturdagarna i Boden i oktober 2010. Fast de blev ju inställda. Så nu tar vi repris på Hägnan nästa spelmansstämma i stället. Eller hur?
/Elisabet Martinsson

Luleå Hembygdsgille: Balkandansarna

Vill du se föreställningen? Den finns på YouTube, från reprisen 2012!