Dans över gränser

Av Gellmalaget med gäster.

Följande text är vårt programblad rakt av:

Gellmalaget - vill tänja på gränserna

Vårt främsta dansområde är självklart folkdansen - vad nu det är - vi provar på allt som verkar roligt och samarbetar gärna med andra.Vi använder gammalt och gör nytt, så om du inte känner igen dansen känner du säkert igen turer från andra danser.

Du är välkommen till oss!

Vi anpassar varje danstillfälle utifrån tillfällets närvarande och gör egna, nya koreografier utifrån vad tillfället kräver. Danskunskaper får du längs vägen om du inte redan har dem.

IKVÄLL HAR vi valt att bjuda in två dansgrupper med en annan repertoar än vår.

Vi ställer oss frågan: Är gränser så skarpa som vi kanske ibland vill göra gällande? Vi konstaterar att: Likheterna är större än skillnaden!

VÄLKOMMEN TILL VÅR FÖRESTÄLLNING!

Streetdansare under ledning av Ida Kalsson som i år firar 10 år som ledare inom ABF. ABF har en rik verksamhet i Gällivare kommun. Under flera år har Ida Karlsson dansat själv och sedan utvecklats till en duktig och inspirerande ledare, och två av hennes grupper hos ABF dansar ikväll som gruppen BOUNCING BABES.

Det är två grupper som nu under hösten slagits ihop till en. De är mellan 16-20 år och väldigt engagerade och villiga att lära sig nytt. De dansar främst streetdance, men iom denna föreställning så har tjejerna valt att utmana sig själv och testar på både jazz och hederlig polka!



Inom Folkdansringen ryms den folkliga kulturen i många former.

Luleå Hembygdsgille har liksom Gellmalaget fokus på den nordliga kulturen, men ger också utrymme för folklig dans från hela världen. Vår grupp startade 2004 i samarbete med ABF, vi dansar "allt", men föredrar danser från Balkanområdet.
Kontaktperson: Elisabet Martinsson

Vi dansar i ring eller sladd. Den går på Balkan vanligen åt höger - i Norden dansas ringen åt vänster. Karakteristiskt för ringdanserna från Balkan är fotarbetet. Istället för att utveckla formationer i rummet, som man gör i västeuropeisk folkdans, har man på Balkan kommit att utveckla fötternas rytmiska rörelser.



Program lördagen den 6 oktober 2012

1. Ljusdans (Balkandansarna)
Dans från centrala Turkiet

Gelin Halay (Brudens dans) från Yozgat i centrala Turkiet. Det finns många ljusdanser och många berättelser om dem. En av dem är denna: Brudparet gick ner till floden på bröllopskvällen. En flodvåg kom och tog dem, och de drunknade. Bröllopsgästerna gick ut med facklor och letade efter dem. Katastrofen uppdagades och man dansade en ljusdans till minne av de omkomna. Så småningom har dansen transformerats till att bli en glad bröllopsdans.
Källa: Eivor Underdal

2. Polskemedley (Gun Olausson och Lollo B Eriksson)
Tre folksånger om dans i polsketakt

Här var det dans, precis som i fjol,
här dansar syster, här dansar bror>
Här var det dans, precis som i fjol,
här dansar allihopa

Nu har jag dansat ut mina kängor,
nu har jag slitit ut mina skor
Tirudiralla, tirudiralla, nu får jag skäll utav far och mor

Dansa vill du och dansa vill jag,
men skorna mina har gått sönder
Skicka, lilla vän, till skomakaren,
skomakarn bor i Finne

Nej, skick´ dem inte dit, han sula´ som en skit,
slår inte i en enda pinne
Trå´n drar han bar, och becket har han kvar,
skomakarn sitter inne

3. Hundraåringen som inte klev ut genom fönstret och försvann (Gellmalaget)
eller Berättelsen om hur en folkdräkt blir till

Inspirerade av Elisabet Martinssons sammanställning "Dräkter i Norrbotten; 1912 års Norrbottensdräkt" är manus och koreografier gjorda av Ingrid Johansson och Lovisa Eriksson, Gellmalaget.
Dansare: Kent Mickelsson, Kurt Lindström, Jim Niva, Inger Olsson, Gun Olausson, Anny Cramer, Ingrid Johansson, Annika Tullnär, Karin Niva och Lovisa Eriksson.

Musik: Haydn, Stråkkvartett nr 77 i c-dur, op 76:3, "Kejsarkvartetten" med Kodaly Quartet.
Haydn levde mellan åren 1732 och 1809.
Det landskap vi bor i hette Västerbotten, och vi tillhörde också Västerbottens län fram till 1810 då Norrbottens län skapades av de nordligaste delarna av Lappland och Västerbotten. Detta kan vara en förklaring till att vi, när vi pratar om Norrbotten oftast menar länet, och med uttrycket Norrbottningar drar Lulebor, Haparandabor, Kirunabor och Jokkmokkare över en kam. Det kan också vara förklaringen till att man, när man hundra år senare skapade Norrbottensdräkten, gjorde en dräkt för Norrbottens län, och sammanställde den utifrån mönster och plagg från olika delar av länet.

Musik: "Alexander's Ragtime Band" med Louis Armstrong från 1911. Dans: One step
Året är 1911, och på grammofon spelas den nykomponerade melodin Alexander's Ragtime Band av Irving Berlin (och samma år lanseras dansen one step i Stockholm). Det nya tränger sig på. "Kunde norrbottenshemmen förenklas och renas från allt det smaklösa och främmande samt flärd, som under senare tider trängt in i dem, så skulle både lyckovärdena och de ekonomiska värdena höjas - till båtnad för hemmen och fosterlandet." NorrbottensKuriren

Musik: "Oceanångaren Titanics undergång" med JP Nyströms. Dans: Slinger. Oceanångaren Titanic gick under år 1912.
Det rådde starka nationalromantiska strömningar i hela landet, och Norrbotten var inget undantag. I hela Sverige letade man, och skapade det som vi idag hellre kallar bygdedräkter; kläder som skulle påminna om den gamla traditionella klädedräkten, men som nu också skulle vara en symbol för ett geografiskt område. Någon får en idé… Norrbotten behöver en folkdräkt. Idén möttes av starka sympatier, vilket också kunde läsas i Norrbottenskuriren, och saken diskuterades vid ett välbesökt möte.

Musik: "Stoppen" med JP Nyströms. Dans: egen koreografi inspirerade av Stoppen
Redan i början hade man den "rätta" inställningen. Man bestämde sig för att utforska om det i Norrbotten används någon folkdräkt, man trodde sig veta att så varit fallet men att det skulle kosta rätt stor möda att få säkra upplysningar om den gamla dräktens utseende.

Musik: "Polska från 1814" med JP Nyströms. Dans: egen koreografi inspirerad av sångleken "En bonde i vår by"
En kommitté bildades bestående av fruar och fröknar, en författare och en ingenjör, en banktjänsteman och till och med en redaktionssekreterare (!).
Kommittén gick genast till sitt arbete. Grundtanken vid letandet av denna dräkt har inte varit att åstadkomma en slags maskerad- eller basarkostym, utan en dräkt, som kan
användas av alla, särskilt av landsbygdens befolkning, i helg och söcken (vardag), en dräkt som hört hemma här förut och ännu en gång kan bli folkets egendom, en sammanbindningslänk mellan folk inom samma provins, en dräkt som kunde minna om fädrens gärning.
Och denna är inte så liten som många i vår tid tro. Spår finnas upptrampade som är värda att gå. De flesta är nog i brist på pietet (vördnad för det gamla) igensopade, men dock inte alla. Det finnes ännu kvar åtskilligt, och det gäller för oss att tillvarataga det vackra och gedigna, som förfädren lämnat i arv, och i fortsättningen utveckla detsamma. De tog hjälp av personer i olika delar av länet som förmodades känna till något om gamla tiders förhållanden.

Musik: "Göingekadriljen" med Mats och Oskar Olausson. Dans: Göingekadriljen
Det stod snart klart för kommittén att den måste gå mycket grundligt tillväga. Den ville främst få fram något verkligt, ingen uppkonstruerad fantasidräkt alltså.
Man vände sig också till allmänheten med en vädjan att från gömmor plocka fram vad som möjligen kunde anses ha tillhört den ursprungliga norrbottniska folkdräkten.
Kommittén fick värdefull hjälp från flera håll. Så småningom började även ett och annat gammalt klädesplagg inkomma till kommittén. Mycket av vad som insändes visade sig emellertid vara av ett alltför ungt datum och för övrigt höra till den tid, då folkdräkten antagligen redan var ett minne blott. Kommitten gav sig inte utan ville hitta det rätta. Kommitten utökades och man forskade vidare. Kommittén har försökt att med det material, som stått densamma till förfogande, göra dräkten så lik den gamla som möjligt. Några små detaljändringar gjordes naturligtvis.

Musik: "Väva vadmal" med Carl-Johan Hultberg och Leif Alpsjö. Dans: Väva Vadmal
När kommittén kommit så långt i sitt arbete, att den fått full klarhet om den gamla dräktens utseende, vidtog arbetet med förfärdigandet av modelldräkter. Det färgades garn i de rätta färgerna, varefter tyg vävdes, och dräkterna syddes.

Musik: "Trekarlspolska" med Carl-Johan Hultberg och Leif Alpsjö. Dans: egen koreografi inspirerad av Trekarlspolska
Det poängteras att man inte fastslagit något smycke, eftersom man hoppas hitta "det äkta gamla norrbottniska folkdräktssmycket" att kopiera. Men då man tidigt - osäkert hur - tydligen erhållit förslag till smycken från åtminstone två av länets guldsmeder, kan man i tidningen följa något som utvecklar sig till en liten kamp. Kommittén meddelar att man tills vidare kan bära det av guldsmed Olsson tillverkade smycket.

Musik: "Spel-Nisses vals" med JP Nyströms
Kommittén beslöt att anordna en aftonunderhållning dels för att få visa dräkten, dels för att få medel till inköp av modelldräkter för Norrbottens museum i första hand, Nordiska museet i andra. Det rikhaltiga och gedigna programmet inleddes med ett musiknummer varefter ridån gick upp och visade scenen, som ordnats såsom ett norrbottenshem med vävstol, spinnrock och andra hemslöjdens attribut samt dekorerats med norrbottniska hemslöjdsalster.

I "Norrbottenshemmet" sutto de i sina folkdräkter klädda norrbottningarna.
Och om ni vill veta hur det såg ut, tycker vi att ni ska besöka gårdarna på Hägnan, Gammelstad.
Ni får alltså tänka er den miljön här och nu:
Festen kan börja. Förutom diktläsning och fiolmusik bjöds det på sång av olika slag.
Här framförs nu en visa av författaren David Törnqvist.

Musik: "Furornas sus" med Gun Olausson,
dikt skriven av David Törnqvist, musik av Bernt Selberg

Och nu ska en grupp folkdansare dansa folkdanser utförda med kläm och precision.
Musik: "Daldans" med Carl-Johan Hultberg och Leif Alpsjö.
Dans: egen koreografi inspirerad av balettmästare Anders Selinders koreografier

Musik: "Spel-Nisses vals" med JP Nyströms. Dans: egen koreografi inspirerad av Familjevals
"Då det nu är att vänta, att många snarast möjligt vilja skaffa sig den norrbottniska folkdräkten och då det är av vikt att rätta färger
och färgsammansättningar komma till användning, ha vi av kommittérade blivit ombedda meddela, att erforderliga upplysningar om folkdräkten
kunna erhållas hos färgerifirman Nordström härstädes där även garn och tyg kommer att i första hand tillhandahållas.
Smycken till dräkterna fås hos guldsmeden Fritz Olsson i Luleå."
Musik: trad efter Greta Sandberg
Ja, ja den har funnits, ja, ja den har funnits, ja, ja den har funnits i hundrade år
Och nu när den funnits i hundrade år, ja då ska den finnas så länge den får
Ja, ja må den leva, ja, ja må den leva, ja, ja må den leva så länge den får

4. Lyckligare nu (B0UNCING BABES)
Att spränga broar - dansen är obunden

Lyckligare nu - Linnea Henriksson
Tjejerna testar på att dansa streetdance till mer jazziga toner.
Föreställningen handlar om att spränga broar och visa att dans inte går att sätta in i en speciell genre.
Detta har tjejerna anammat, och trots att detta är de lättaste stegen de gjort så är dansen den svåraste
då mycket i jazz handlar om en helt annan känsla än de vanligtvis är van vid.
Koreografin har tjejerna lärt sig på endast fyra träningar och de har verkligen
fått utmana sig på att använda kroppen till mer än steg.
Dans är så mycket mer än stegen vi tar. Det är en vilja, och det har dessa tjejer!

Drop Pop & roll - Chonique Sneed
Dans som är inspirerad av asien. Geishor eller skräckfilm, det får man bestämma själv.
Snabba takter, snabba vändningar och lite hackiga rörelser.
Än en gång har tjejerna fått utmana sig, både vad gäller snabbhet men framför
allt när det gäller att bjuda på sig själv och ta till show-ansiktet.

5. Skator och Sparvar (Balkandansarna och Gellmalaget)
Danstraditioner från olika länder och olika kulturer - hur olika är de egentligen?

Skator och sparvar
Balkan i svartvita "scenkläder" och Gellma i färgrika folkliga dräkter - och namnet var givet.
Dansprogrammet fick heta "Skator och Sparvar".

Balkan i svartvita "scenkläder" och Gellma i färgrika folkliga dräkter - och namnet var givet.
Dansprogrammet fick heta "Skator och Sparvar".

"Danstraditioner från olika länder och olika kulturer - hur olika är de egentligen?
Här har vi sökt likheterna i musiken, rytmen och dansstegen.

I den första delen tråcklar vi med fötterna. Vi tråcklar framför eller bakom, somt är likt och somt är olikt i en Engelska från Sörbyn och en Hasapikos från Grekland.

I den andra delen dansar vi schottis: Ett par schottisar från Luleåtrakten, en variant från Norge och en Rumänsk Klezmer, det ser egentligen ganska lika ut.

Så en variant av den tusenåriga, allra första dansen; pilgrimsdans, långdans, den lätta dansen… kärt barn har många namn. Här blir det en folklig variant från Albanien och två versioner
av den senare utvecklingen av dansen - nämligen foxtrot.

Vi vill avsluta med en lugn Tsamikos från Grekland, i samarbete med en fin svensk folklig menuett."

6. Karinapolka i ny tappning (BOUNCING BABES och Gellmalaget)

7. Pop drop & roll (BOUNCING BABES) Asien-inspirerad: Geisha eller skräckfilm?

8. Avslutning med lite operatoner